Consument laat zich gezond eetgedrag moeilijk opdringen

Hoewel de voedingssector intensieve inspanningen doet om het zoutgehalte in zijn producten terug te schroeven, heeft dat bijzonder weinig impact op de consument. Dat is de conclusie van een onderzoek van het Food Standards Agency in Scotland (FSAS). Daarbij wordt opgemerkt dat de zoutconsumptie van de Schotten nagenoeg ongewijzigd is gebleven sinds het Food Standards Agency vijf jaar geleden met de voedingssector een vrijwillige verlaging van het zoutgehalte heeft afgesproken.

"Overdreven zoutconsumptie wordt in verband gebracht met verschillende gezondheidsproblemen, zoals hartziektes, kanker, osteoperose en obesitas," merkt het webmagazine Foodnavigator.com op. "Die problemen hebben de voedingsindustrie aangezet om zwaar te investeren in strategieën om de zoutgehaltes in voedingsproducten terug te dringen. De impact lijkt echter minimaal te zijn. Uit het onderzoek blijkt echter dat Schotten nog altijd gemiddeld bijna 9 gram zout per dag consumeren. Dat is 50 procent meer dan de aanbevolen consumptie."

"Dat niveau is nagenoeg gelijk aan de hoeveelheid die vijf jaar geleden werd geregistreerd en komt ook overeen met een onderzoek over heel Groot-Brittannië drie jaar geleden," voert Charles Milne, directeur van het Foods Standards Agency, aan. Charles Milne noemt de resultaten van geleverde inspanningen ontgoochelend, maar zegt dat er actie moet blijven ondernomen worden om de zoutconsumptie terug te dringen. (MH)

  • Gebaseerd op:Express.be
Share
BOEKENVOOR MANAGERS
The long tailIn 2004 werd het eerste artikel over The Long Tail gepubliceerd in Wired, het grootste tijdschrift over nieuwe media in de Verenigde Staten. Het werd het meest geciteerde artikel van het blad ooit. Alle reacties leidden tot verder onderzoek en uitein...Price: 18,50 €
BENOEMINGEN
Edouard Housez
Executive Manager Finan... MICHAEL PAGE BRUSSEL
Bertrand Andries Bertrand Andries
Algemeen Directeur SAP BELUX
LAATSTE VIDEO'S