Koffieautomaat verhoogt kans op hartaanval

Mensen die op hun werk veel koffie drinken, vergroten hun kans op een hartinfarct. In automaten die zelfgemalen koffie maken, zitten vaak hoge concentraties cafestol, dat cholesterolverhogend is. Dat blijkt uit Nederlands onderzoek van de Consumentenbond. Die onderzocht twaalf verschillende fresh brew-automaten. Bij 16 procent van de werkgevers staan deze machines. Wie elke werkdag vijf kopjes automatenkoffie drinkt met 1,9 milligram cafestol, verhoogt zijn cholesterolgehalte met 2 procent. De kans op een hartkwaal stijgt hierdoor met 4,4 procent. Bij een man van 55 jaar zou dat de kans op een hartaanval binnen tien jaar vergroten van 8 naar 8,4 procent. Cafestol verhoogt het gehalte slechte LDL-cholesterol, zodat de kans op hart- en vaatziekten stijgt. Bovendien tast het ‘goede’ HDL-cholesterol aan, stelt de bond. Bij filter- en padkoffie blijft alle cafestol achter in het papier.
  • Gebaseerd op:NRC Handelsblad
Share
BOEKENVOOR MANAGERS
The long tailIn 2004 werd het eerste artikel over The Long Tail gepubliceerd in Wired, het grootste tijdschrift over nieuwe media in de Verenigde Staten. Het werd het meest geciteerde artikel van het blad ooit. Alle reacties leidden tot verder onderzoek en uitein...Price: 18,50 €
BENOEMINGEN
Niek Van Lissum
Digital Manager MCCANN BRUSSELS
Stéphane Verbeeck Stéphane Verbeeck
Voorzitter Antwerpen-Wa... VOKA
LAATSTE VIDEO'S