Gezonde kindervoeding goed voor carrière

Gezonde kindervoeding kan op latere leeftijd bijdragen tot betere carrièremogelijkheden. Dat blijkt uit een onderzoek van het International Food Policy Research Institute uit Washington. De onderzoekers kwamen tot de vaststelling dat in arme regio’s kinderen met een gezonder voedingspatroon later een loon hebben dat 50 procent hoger ligt dan hun leetijdsgenoten die niet de nodige voedingssupplementen hebben gekregen.

 

“Eerder al werd aangetoond dat er een verband bestaat tussen een gezonde kindervoeding en een hogere productiviteit op latere leeftijd, zoals het lichaamsgewicht en de schoolprestaties,” aldus het persbureau AFP. “Maar in dit onderzoek wordt voor de eerste keer aangetoond dat een goede kindervoeding potentieel ook kan leiden tot een hoger inkomen op volwassen leeftijd.”

 

De onderzoekers stellen dan ook dat ongeveer 200 miljoen kinderen in ontwikkelingslanden een zware prijs moeten betalen voor een slechte voeding tijdens de allereerste jaren van hun leven. “Een gebrek aan ijzer en jodium kunnen bijvoorbeeld leiden tot een kleinere lichaamsgroei, een beperkte geestelijke ontwikkeling en lusteloosheid,” aldus de onderzoekers. “Dergelijke handicaps beletten kinderen om hun potentieel volledig te kunnen ontplooien.”

 

De resultaten van het onderzoek zijn gebaseerd op een studie van een aantal Guatemalteekse kinderen die opgroeiden in vier dorpen in dezelfde regio’s. Twee van die dorpen kregen in de jaren zeventig hulp uit een voedingsprogramma, dat voorzag in een dagelijks rantsoen van graan, water, suiker, vanille en chocolade of fruit. De kinderen uit de andere twee dorpen kregen een minder voedingrijk dieet.

 

“Toen we de betrokken groepen twee en drie decennia later vergeleken, kwamen we tot verbazende vaststellingen,” aldus onderzoeksleider John Hoddinott tegenover het persbureau. “Volwassenen die tijdens hun peutertijd een extra voedingssupplement hadden gekregen, bleken gemiddeld 46 procent meer geld te verdienen dan hun leeftijdsgenoten die het met een beperkter dieet hadden moeten doen.”

 

De positieve loonresultaten gingen echter wel alleen maar op voor mannen. “Vrouwen uit de groep met extra voedingsupplementen bleken wel meer geletterd te zijn, maar genoten daar weinig economisch voordeel van,” aldus de onderzoekers. “Dat heeft echter wellicht te maken met de beperkte carrièremogelijkheden die ze hebben gekregen.”
  • Gebaseerd op:Managing21
Share
STIJGERS & DALERS BEL20
BOEKENVOOR MANAGERS
Iedereen competentCompetentiemanagement is definitief doorgebroken. Niet alleen in de bedrijven, maar ook in het onderwijs, de welzijnssector, de ziekenhuizen, de overheidssector, enzovoort. Deze volledig herziene editie van Iedereen competent biedt niet alleen inzich...Price: 27,50 €
BENOEMINGEN
Stéphane Verbeeck Stéphane Verbeeck
Voorzitter Antwerpen-Wa... VOKA
Steve Decoopman
Sales Manager D-LINK BENELUX
LAATSTE VIDEO'S