 Organische claims op de voedselverpakking kunnen ertoe leiden dat consumenten zich overeten en minder lichaamsbeweging krijgen. Dat is de conclusie van een onderzoek van de University of Michigan. Daarbij wordt gewag gemaakt van een tendens naar over-generaliserende gezondheidsclaims, die consumenten van organische voeding ertoe zou kunnen leiden om te veronderstellen dat een organisch label automatisch ook een lager calorie-niveau inhoudt en het niet alleen gaat om een product dat tot stand kwam zonder het gebruik van synthetische chemicaliën. De onderzoekers merkten op dat organische claims niet alleen kunnen leiden tot het onderschatten van de calorie-comsumptie en een intentie om meer te consumeren, maar ook tot de valse veronderstelling dat er op het gebied van gewichtsverlies al vorderingen zijn geboekt.
"De hedendaagse maatschappij koppelt volgens de onderzoekers zowel organische claims als calorie-arme eigenschappen bijzonder sterk aan het algemene gezondheids-concept," aldus het magazine Foodnavigor.com. "Deze associaties kunnen de consumenten er doen vanuit gaan dat organische producten minder calorieën bevatten dan hun conventionele tegenhangers, hoewel organische producten die claims zelf niet stellen." De onderzoekers voegen er aan toe dat de invloed van organische claims op calorie-beoordelingen vooral uitgesproken blijkt te zijn bij consumenten die een grote waarde hechten aan organische voedselproductie. Er wordt aan toegevoegd dat de resultaten van het onderzoek een bevestiging vormen voor eerdere research, waarbij een vermelding van lage vetgehaltes gekoppeld werd aan een laag calorie-gehalte en een laag cholesterol-gehalte geassocieerd werd met een laag vetgehalte.
Uit experimenten bleek een aanduiding van organische bloem en suiker als bestanddelen de proefpersonen te laten veronderstellen dat het product minder calorieën omvatte dan hetzelfde merk zonder organisch label, zelfs al stond op de verpakkingen duidelijk aangegeven dat beide producten hetzelfde aantal calorieën bevatten. De proefpersonen gingen er bovendien van uit dat er van het product met het organisch label een grotere hoeveelheid geconsumeerd kan worden dan van de versie zonder label. Ook bleken de proefpersonen van mening te zijn dat mensen die een dieet volgen, desnoods hun jogging-oefeningen zouden kunnen laten vallen indien ze een organisch nagerecht namen in plaats van een dessert zonder organisch label. Vele proefpersonen vonden een organisch dessert daarbij zelfs beter dan het compleet afwijzen van het nagerecht. (MH)
|