 Televisie-reclame voor voedingsproducten heeft een belangrijke impact op het eetgedrag van kinderen. Dat is de conclusie van een onderzoek van de University of Liverpool bij een groep kinderen tussen zes en dertien jaar oud. Kinderen die vaker worden blootgesteld aan televisiereclames voor ongezonde voedingsproducten, zijn volgens de onderzoekers grotere consumenten van vetten en suikers dan leeftijdsgenoten die niet met de advertenties worden geconfronteerd. Bovendien blijkt de voorkeur niet voor de merken te gelden, maar voor de totale consumptie.
"Uit de studie blijkt dat er algemene verbanden bestaan tussen reclame, voedingsvoorkeuren en consumptie," aldus hoofdonderzoeker Emma Boyland tegenover het webmagazine Foodnavigator.com. "Het effect overstijgt het merk. De reclames verhogen de voorkeur van de kinderen voor alle ongezonde voeding, niet alleen voor de producten die in de reclames worden getoond." Boyland stelt dan ook dat het terugschroeven van kinderen aan televisiereclame een positieve impact zou hebben.
Uit het onderzoek bleek volgens Boyland dat de kinderen na het bekijken van een tekenfilm en een reclameblok met onder meer advertenties voor ongezonde voeding, zonder uitzondering vaker naar producten met hogere gehaltes aan vetten en suikers grepen dan na het bekijken van een reclameblok met speelgoed. De kinderen die de grootste portie televisie hadden voorgeschoteld gekregen, bleken bovendien voor meer voedingsproducten te kiezen dan de andere respondenten. (MH)
|