Eén aspirine per dag houdt kanker weg

Aspirine werd in de 19de eeuw voor het eerst als pijnstiller geïntroduceerd. Meer recent bleek ook al dat wie over een langere periode dagelijks apsirine neemt, daarmee de kans op hartaanvallen vermindert. Maar wetenschappers zijn er nu zelfs van overtuigd dat aspirine de kans op een reeks kankers reduceert. Onderzoekers van de universiteit van Oxford bekeken daarvoor alle bestaande studies waarin deelnemers op zijn minst vier jaar lang ononderbroken aspirine hadden genomen.

Ze kwamen tot de conclusie dat al wie vijf jaar lang dagelijks een kleine dosis aspirine (75 mg) had ingenomen 34% minder kans maakte om door kanker te worden getroffen. De kans dat die persoon aan kanker zou overlijden daalde zelfs met 54%.

Waarom aspirine dat effect heeft is niet meteen duidelijk: de onderzoekers wijzen erop dat het middel het enzym Cox-2 remt. Dit enzym bevordert de groei van weefsel, verhindert de dood van genetisch beschadigde cellen en stimuleert de ontwikkeling van nieuwe bloedvaatjes. Al die processen zijn gunstig voor een beginnende kankercel.

Professor Peter Rothwell, die het onderzoek leidde, is dermate overtuigd van de resultaten ervan, dat hij voortaan zelf dagelijks een dosis aspirine zal slikken. Volgens de professor is het zinvol om de aspirine op de leeftijd van 45 jaar in te nemen, wanneer de kans op darm- en andere vormen van kanker begint te stijgen.

Hij neemt de tablet wel in met melk omdat er een kleine kans bestaat dat zich neveneffecten voordoen zoals interne bloedingen. 'Deze resultaten betekenen evenmin dat alle volwassenen nu aan de aspirine moeten', zegt hij Time magazine.

  • Powered by:Express.be
Share
STIJGERS & DALERS BEL20