Europese wijn bevat te veel metaal

Steeds meer studies trekken de gezonde eigenschappen van een dagelijks glaasje wijn in twijfel. Wetenschappers van de Londense Kingston University gaan nu zelfs nog verder. Uit hun onderzoek moet blijken dat veel wijnen potentieel gevaarlijke hoeveelheden schadelijke metalen bevatten.  Ze analyseerden wijnen afkomstig uit 16 landen en concludeerden dat enkel het purperen vocht uit Argentinië, Brazilië en  Italië de test doorstond.

Volgens de onderzoekers zijn wijnen met een THQ (Target Hazard Quotient) van maximaal 1 veilig. De meeste wijnen bevatten opmerkelijk genoeg THQ's van 50 tot 200, met als grootste boosdoeners de wijnen uit Hongarije en Slovakije, die een THQ van 300 haalden.

Hoe het metaal in de wijn terechtkomt blijft een raadsel, maar volgens experten is het waarschijnlijk afkomstig van de metalen vaten waarin de wijn wordt gefermenteerd.

Hoge concentratie van sommige metalen in wijn wordt gelinkt aan de ziekte van Parkinson en ook onrechtsreeks aan hartziekten en reuma.

 

Share
STIJGERS & DALERS BEL20