Lichte drinkers zijn gelukkiger dan geheelonthouders

Mensen die af en toe alcohol drinken voelen zich gelukkiger dan geheelonthouders. Dat blijkt uit de Gelukswijzer van de Erasmus Universiteit Rotterdam. Deelnemers die op één of twee dagen per week minstens twee dagen alcohol drinken, geven voor hun geluksgevoel een 8. Deelnemers aan het onderzoek die op drie of meer dagen per week minstens twee glazen alcohol drinken, scoren een 6,6. Het gemiddelde van alle deelnemers is 7,5.

De resultaten zijn gecorrigeerd voor demografische en economische factoren zoals geslacht, leeftijd, leefsituatie, opleiding en inkomen. De deelnemers hielden een dagboek bij, waarin ze noteerden welke activiteiten ze uitvoerden en wat het gevolg daarvan was op hun gevoel. Vergeleken met geheelonthouders voelden matige drinkers zich prettiger als ze zich ontspannen in het gezelschap van vrienden en familie.

Het drankgebruik van de deelnemers zal periodiek in kaart worden gebracht. Daardoor is het mogelijk om te observeren of matige drinkers zich ook op lange termijn gelukkiger voelen dan geheelonthouders. Tevens wordt onderzocht wat de redenen van het drankgebruik zijn, en de onderzoekers richten zich op de relatie tussen geluk en fysieke gezondheid.

Share
STIJGERS & DALERS BEL20