Slimme vrouwen drinken het meest

Hoogopgeleide vrouwen drinken meer dan hun minder opgeleide collega's. Dat blijkt uit een studie van de London School of Economics waarbij onderzoekers duizenden mannen en vrouwen van 39 jaar bestudeerden, allen geboren in één en dezelfde week in 1970.

Uit de studie blijkt dat vrouwen met een universiteitsdiploma bijna tweemaal meer kans maken om dagelijks alcohol te drinken. Ze geven ook makkelijker toe dat ze een drankprobleem hebben.

De kans dat een vrouw later met een drankprobleem wordt geconfronteerd kan voorspeld worden aan de hand van schooltests die worden afgenomen wanneer de meisjes amper 5 jaar oud zijn. Vrouwen die ‘gemiddelde' en ‘hoge' cijfers behalen, maken 2,1 keer meer kans om op volwassen leeftijd dagelijks te gaan drinken.

Volgens de auteurs van het rapport, Francesca Borgonovi en Maria Huerta, zijn er verschillende redenen waarom hoogopgeleide vrouwen meer drinken. Zo hebben deze vrouwen de neiging om het moederschap uit te stellen, hebben ze meer sociaal georiënteerde levens of werken ze vaak in een omgeving waarin mannen dominant zijn en er een drinkcultuur op nahouden. Omdat ze als meisjes vaak opgroeiden in families uit de middenklasse, zagen ze ook hun eigen ouders vaak drinken.

  • Gebaseerd op:The Daily Telegraph
  • Powered by:Express.be
Share
Beurs
Reed Elsevier (REN)
Laatste 8.58 Vorig slot 8.58
Hoog 8.69 Laag 8.53
25/05/2012 17:37
STIJGERS & DALERS BEL20