Ongeboren baby's houden van Mozart-muziek

De muziek van Mozart heeft een positief effect op ongeboren baby's. Dat zeggen onderzoekers aan het Tel Aviv Medical Center in Israël. Volgens onderzoeker Dror Mandel, docent aan de Tel Aviv University, werden de baby's bij het horen van de Mozart-muziek rustiger en verbruikten ze ook minder energie dan een controlegroep die niet-muzikale geluiden te horen kreeg. Mandel voegt er aan toe dat de baby's door het lagere energieverbruik minder calorieën nodig hebben om te groeien. Dat betekent volgens Mandel dat ze sneller aan gewicht winnen en sterker worden. De onderzoeker geeft toe dat het niet duidelijk is waarom de muziek een impact heeft op ongeboren baby's, maar staat het wel vast dat er een kalmerende invloed is, waardoor ze minder geagiteerd zijn.

"De Israëlische onderzoekers geven toe dat de onderzoeksgroep van twintig ongeboren baby's weliswaar klein is, maar voegen er aan toe dat hun bevindingen statistiek significant zijn," merkt het magazine LiveScience op. Er wordt aan toegevoegd dat eerder al werd aangetoond dat muziek bij ongeboren baby's het stressniveau kan terugschroeven, het hartritme kan verlagen en de zuurstoftoevoer kan verhogen. LiveScience wijst erop dat een laag zuurstofniveau een aanwijzing kan zijn van problemen met het hart of de longen. Het magazine stelt wel dat de Israëlische onderzoekers niet hebben geëxperimenteerd met andere muziek dan die van Wolfgang Amadeus Mozart en dus ook niet kunnen bepalen of de resultaten ook voor andere melodieën of stijlen opgaan.

"We willen dan ook verder uitzoeken of hier sprake is van een Mozart-effect of dat muziek in het algemeen een positieve impact heeft," voert Mandel aan tegenover LiveScience. "Persoonlijk vermoed ik dat ook andere componisten een positieve invloed zullen hebben, maar het zou altijd kunnen dat het werk van Mozart een specifiek karakter heeft in vergelijking met andere werken." De onderzoekers kozen voor Mozart omdat een studie uit het begin van de jaren negentig aantoonde dat universiteitstudenten hun prestaties bij een aantal opgelegde taken konden verbeteren door tien minuten per dag te luisteren naar een sonate van de achttiende eeuwse componist. Mandel stelt daarbij dat de repetitieve melodieën in de muziek van Mozart een invloed zouden kunnen hebben op bepaalde gedeelten in de hersenen. (MH)

  • Gebaseerd op:Express.be
Share
BENOEMINGEN
Luc Dochez
Vice-President Business... PROSENSA THERAPEUTICS BV
Volker Wetekam Volker Wetekam
Executive Vice Presiden... AGFA-GEVAERT HEALTHCARE IT
STIJGERS & DALERS BEL20